PERBINCANGAN

Beberapa hari lepas amba dan rakan amba sedang berada di sebuah kedai makan, melayani tetamu yang bakal menjadi rakan (atau mungkin juga lawan). Minuman yang kami pesan adalah biasa. Teh tarik. Itu yang kami suka. Itu juga yang paling cepat terlintas di fikiran, melantun dari bibir mulut, memudahkan pelayan kedai menyelesaikan tugasan beliau.

Premis kedai makan ini berkeadaan selesa. Bersih, pelayannya ramah, pendek kata lengkap dengan servis serta hiasan dalaman yang sederhana. Pada hemat amba, mungkin perbelanjaan yang tidak besar dek keperluan yang tidak kritikal.

Jangkauan perbincangan kami adalah juga mudah sebagaimana minuman yang kami pesan. Jika pada awal pertemuan, perhubungan lebih berkisar mengenai keperluan mereka, kehendak kami, rundingan dengan harapan apa yang hendak dicapai boleh dimuktamadkan. Namun pada perbincangan ini, kedua-dua pihak lebih bersahaja, tidak begitu formal dan seperti mana prinsip rundingan, kedua-dua pihak telah menanam benih kepercayaan antara satu sama lain.

Mematerai satu-satu rundingan, memerlukan ketelitian yang amat tinggi. Ketelitian bukanlah kemahiran yang memerlukan peringkat pendidikan yang tinggi mahupun pangkat serta kedudukan yang disegani. Ia adalah merupakan satu kesedaran. Kesedaran untuk mendapatkan maklumat yang lanjut mengenai sesuatu perkara. Maklumat yang diperoleh akan dicerna melalui satu proses pemahaman sama ada secara kritikal, analitikal mahupun teknikal.

Proses ini akan seterusnya melalui peringkat di mana pertimbangan yang lazimnya menjurus kepada memuktamadkan keputusan. Objektif sahaja. Ya atau tidak. Rasional atau logikal. Antara dua. Keputusan yang dibuat kemudiannya diumumkan untuk pelaksanaan.

Amba dan tetamu amba menikmati saat-saat proses itu mengikut alurannya. Walau bagaimanapun, kami keduanya tersentak apabila proses ini terpaksa ditangguhkan akibat diganggu oleh faktor masa, sentimen dan emosi. Mungkin rundingan kami akan berakhir dengan keputusan yang negatif.

Tawakkal jalan akhirnya.

KUTIP BUAH LURUH

Teringat masa zaman sekolah dulu. Buah rambutan gading masak ranum atas pohon. Setiap kali nak gi ke sekolah amba lalu menyusup ikut  bawah pohon. Dahan pokok rambutan menjulur berjuntai. Lebat pokok rambutan itu.

Tuan pokok dah sampai tahap tidak hirau. Bukan setakat pokok rambutan miliknya. Pokok durian ada, pokok belimbing ada, pokok gajus, pokok ciku dan pokok pisang. Tidak kira lagi pokok buah katak puru, pokok jering dan banyak lagi. Pokok rambutan yang ada ini adalah satu daripada lima hingga enam pokok. Banyak sangat.

Anak-anak tuan punya pokok pulak tidak ramai. Beliau banyak habis masa menanam pokok tersebut. Mungkin rezeki beliau Allah kurniakan ikut buah-buahan. Beliau sentiasa murah hati. Siapa sahaja minta dan baik dengan beliau, tidak pernah lokek tuan pokok itu.

“Aku ‘tok cekat’ nok make doh awe.. padan dok buruk begitu, baik aku sedekoh kokghe..”

Tuan punya pokok amba kira dalam lingkungan 70 hingga 80 an.
perwatakan tuan tersebut sangat murah hati.

Namun demikian, ‘Sedekoh’ yang dimaksudkan adalah bermakna lain. Buah-buah yang ada atas pohon tidak boleh kita kait dan luruhkan dengan sengaja. Itu mungkin dikhususkan untuk jual atau disimpan untuk tujuan yang lebih peribadi kepada tuan pokok. Amba tidak pernah persoal, amba tidak pernah tanya. Hak beliau. Biarlah.

Cuma pasti, mana buah-buah tadi yang luruh, yang jatuh.. kutiplah.. ambil lah.. beliau tidak akan marah. Tiada milikan lagi. Barang sesiapa yang lalu, berkehendak.. Makanlah, kutiplah. Sesungguhnya itulah rezeki mereka. Amba tidak terkecuali. Syukurlah boleh rasa juga akhirnya.

Alhamdulillah

Glosari

tok Cekat – tak larat, kokghe – kat orang lain

HILANG

Saban hari masa berlalu aku menerima berita-berita kehilangan penggiat-penggiat seni budaya akibat sama ada dimamah usia atau ditimpa musibah. Kenangan bersama mereka walau hanya sekadar bertukar pandangan mahupun senyuman mengundang rasa hiba dan sebak.

Itu baru kenalan.

Mereka yang hilang bukan sahaja fana dari zahir, malah turut bersemadi  bersama ilmu, kemahiran dan pengalaman. Sama ada suka atau tidak itulah hakikat dan fitrah.

 

 

 

NGOSEK (MENGUSIK)

Masa tu tahun 1986. Jalan tar di kampung Arwah Mok tidak ada lagi jalan berturap. Habis kuat pun dari pondok tempat Arwah Abe Sin Kube Palas, kalau nak tengok jalan tar lebih kurang 4 Kilometer.Namun, nak sampai di pondok Arwah Abe Sin cuma10 minit sahaja berjalan kaki dari rumah Arwah Mak. Objektif ke sana, belajar mengaji Quran. Muqaddamlah yang aku, paksu dan dua sepupu kelek untuk mencapai objektif ke sana.

Di kiri dan kanan jalan hias desa hanyalah bunyi cengkerik mahupun unggas. Tambahan pula waktu Maghrib walaupun hampir jam 8 malam, tapi gelapnya bagaikan jam 3 pagi. Kalau hujan atau rintik mendatang, tentu sah lirik senyum kami melebar. Tak payah lagi nak rentas selut dan tanah merah untuk mengaji Quran muqaddam. Lagipun ubun-ubun kecil kami amat payah nak tahan kalau dah ditimpa hujan. Mak abah tentu juga tak sanggup jaga kami kalau dah demam.

Selain unggas, pepohon renek dan cengkerik, terdapat sebatang pokok *pauh. Tak ingat pula pauh jenis apa. Sebab orang kelantan suka memberikan nama saintifik sendiri kepada buah pauh. Pauh butut lah, pauh ‘riknge’, pauh ‘siku’ dan sebagainya. Tapi yang pastinya pokok pauh itu batangnya lebih sepemeluk orang dewasa. Tinggi nya ntah berapa gah, daunya merimbun dan buahnya lebat. Kalau siang, pasti buahnya dibidas untuk dimakan. Tapi pokok itu tidak pernah jemu berbakti kepada semua makhluk yang memerlukannya.

Setiap kali melewati pokok pauh pada waktu malam, *sokmo kami dimomok dengan cerita-cerita seram. Paksu yang paling tua antara kami sokmo menyatakan bahawa pokok itu berhantu. Macam macam hantu yang ada. Hantu kopek lanjut lah, hantu raya lah, hantu galah lah lah. Memang fe’el budak-budak. Serba benda takut. Lipas takut.. Gelap takut.. sementelah hantu. Fitrah barangkali.

Satu malam, paksu nak ngosek kami. Dia keluar awal. Tak sempat makan nasi. Kain pelikat ‘Chek’ dia kilik.

Kami pun seperti biasa lewat di pokok pauh. Paksu duduk belakang pokok. Lampu haram lilah nak ada. Gelap gelita. Orang Kelantan cakap, gelap gelemat. Bila kami dah dekat, paksu menderam seolah-olah macam bunyi orang berdehem. Tapi panjang.

Sangka sepupu itulah hantu dan beliau mula  berlari. Amba pulak tak boleh nak lari. Selipar pula putus. Hanya yang mampu diruntun cuma ‘bismillah…bismillah….bismillah..” Doa hambat hantu mahupun ayat kursi belum wujud dalam kamus pengetahuan.

Tindakan refleks amba dalam takut kepal tanah ‘kor’, redas terus ke arah semak.

“aduuhh.. menate budok nih!”

Boleh becakap kelantan pulak hantu ini. Amba terus lari (sebab takut kena marah) ke rumah berkaki ayam.

“hatu.. mok.. hatu.. “,

Arwah Mok cakap “Mana.. Mana”

“Tu bowoh pokok pauh tu..”

“Pah kak mi mung mano?”

“Tahu gak eh.. lari gi balasoh pok sin doh..”

“Kena kosek ngan sapo pulak ?” marah.

Lantas dia terus menuju ke pokok pauh dan lihat paksu sedang menangis. Kain Chek basah. Berselepor dengan selut. Tanah amba redas tadi kena tepat ke kepala.

Hantu yang disangka adalah paksu.

Amba sengih sahaja.. cuak campur gembira.

“nok kosek oghe sangat tekpon nih. Padan la muko tuh”

Glosari

*pauh – mempelam, Riknge – ringan, Sokmo – sentiasa, ngosek – usik, redas – baling, oghe- orang.

RAJA BESAR “MAHA” GADING BUKAN RAJA BESAR “HO” GADING

Antara salah satu cerita Makyung yang muktabar ialah Raja Besar “Maha” Gading. Namun demikian hari ini, ramai yang menulis mahupun memasarkan cerita ini sebagai Raja Besar “Ho” Gading.

Sebenarnya, gaya pertuturan dialek Kelantan yang unik sentiasa meringkaskan perkataan-perkataan tertentu supaya penyampaian lebih efektif dan sistematik. Sebagai contoh ialah..  perkataan ‘Sembilan’ lebih senang di tuturkan secara literal ‘Hmile’ atau ‘Smile’ (Ser-Mee-ley), Kelantan kepada ‘Klate’ dan sebagainya. Oleh demikian, khilaf antara sebutan dan transformasi sebutan tersebut kepada teks bacaan menyebabkan perkara seperti salah sebut terjadi.

Begitu juga dengan perkataan “Maha” jika disebut dalam dialek Kelantan, perkataan “Maha” akan disebut “Moho” tau lebih ringkas “Ho”. “Ho” tidak akan bererti apa-apa melainkan sebutan “Hor” bererti ‘Ya’. Namun, dalam konteks ini, ‘HO’  Gading tidak bererti apa-apa.

Khilaf ini walaupun bersifat akademik namun jika tidak dirujuk  dengan orang-orang yang tahu bersama justifikasi yang tepat, akan menyebabkan penggiat yang baru bersifat ‘Taklid’ dan tiada signifikan.

Semoga pencerahan ini akan diingati oleh amba dan semua peminat mahupun penggiat Makyung.

DALANG

Hari ini ramai yang mengaku menjadi Tok Dalang. Gerun bercampur hiba bila mereka cuba menyambung  gelaran tok dalang pada nama mereka.

Sedang dari pengalaman amba, mereka yang mahir menepuk kayu ‘pemetek’, memimpin satu ‘panjak’ dan untuk menjuraikan satu penceritaan pun masih belum berani dinobat sebagai dalang.

Hari ini, senang sahaja apabila mereka kenal watak komedi Wokyoh, Samad dan Said, boleh memimikkan gaya suara watak-watak itu. Oh, maka sudah boleh digelar dalang.

Tahniah.

CUBA

Perkara apa pun dalam dunia ini kalau kita tak cuba kita tak akan tahu selok-belok dan cabarannya. Sejak dari bangku sekolah lagi amba dituntut untuk mencuba apa sahaja perkara ada dalam dunia. Dengan syarat, perkara yang hendak dilakukan adalah dalam lingkungan kemampuan diri dan tidak memudharatkan. Syarat kedua adalah sentiasa mencuba supaya perkara itu sempurna pada tiap kali pertama mencuba.

Mencuba perkara yang baru untuk diri sendiri tanpa bergantung dengan orang lain adalah yang paling ideal. Namun demikian, sekeliling kehidupan hari ini, percubaan yang dimaksudkan tidak boleh elak daripada memberikan kesan kepada orang lain sama ada secara langsung atau tidak.

Kesan pula bergantung kepada baik atau tidak baik. Kesan yang baik biasanya akan mendapat sanjungan manakala kesan yang tidak baik akan mendapat cemuhan. Itulah hakikatnya.

Akal dan fikiran membolehkan kita membezakan akan perkara yang kita cuba akan memberikan kesan yang baik atau tidak. Kalau kesan itu pertimbangannya adalah baik, kita teruskan. Kalau tidak baik, kita tak perlu teruskan. Kalau kita teruskan, kita tanggung.

Semoga semua perkara yang kita cuba, akan memberikan kesan baik. Belum cuba belum tahu. Tepuk dada tanyalah selera.

 

 

NILAI KASIHMU

Di manakah nilai cintamu
Oh kasih terhadap diriku
Mengapakah kau bercumbu
Dengan dia itu
Di depan mataku

Tak kusangka sanggup hatimu
Menduakan diriku
Setelah ku beri cinta
Serta jiwa raga
Engkau musnahkannya

Di manakah nilai cintamu oh kasih
Engkau musnahkan
Di kala aku merindu
Di manakah sumpah dan janjimu dulu
Untuk bersama berdua kita bersama

Hancur hampa terima berita
Kini kau diijabkabulkan
Berbahagia dan sejahtera
Dengan dia itu
Hatiku terharu

Berlinang airmata ini
Kerana dirimu oh kasih
Tak pernah terduga hatiku
Begitu murahnya
Cintamu padaku

CERITA DONGENG: BOTA SANG KERIT LAWAN WAK LONG

Semalam amba bermimpi. Dalam mimpi tu amba menyaksikan satu persembahan wayang kulit.  Masa mimpi tu ada dialog dan digambarkan dua watak wayang kulit kelantan. Satu watak bernama Wak Long satu watak bernam Bota Sang Kerit.

 Bota Sang Kerit adalah Seekor Bota dari kalangan jenis-jenis selain pari, mambang, raksasa, sura mahupun jenawa. Walaupun dari jenis bota, namun pekerjaan hariannya di negeri Pulau Rabapu, adalah menanam ubi kayu.

 Kemahiran Bota Sang Kerit menanam ubi kayu adalah amat tinggi sekali hingga ada ijazah tinggi dalam bidang penanaman ubi kayu. Macam-macam jenis ubi kayu yang sang bota boleh buat. Hinggakan dalam pertandingan ubi kayu di perkampungan Bota Sang Kerit menjadi juara dan johan empat penjuru alam selurahan tanah jawa.

Kemasyhuran Bota Sang Kerit ini sampai kepada pengetahuan Maharaja Seri Rama.

 Maka, Mahraja Seri Rama menitahkan Wak Long mengarahkan dua beradik anak Mahrajawana iaitu Sumbu Badong dengan Sumbu Banong pergi merisik dan menyiasat ilmu kemahiran Bota Sang Kerit. Arahan selanjutnya adalah untuk menjemput Bota Sang Kerit masuk ke dalam istana mengadap baginda bagi memulihkan Menteri Perbuanam yang selak pengsan akibat kena katak godam Gada Bota Petala Indera.

Dengan secara sekelip mata, mengghaiblah Sumbu Badong kelawanan Sumbu Banong kemudiannya tibalah mereka di Pulau Rabapu tersebut.

 Setelah bersoal jawab dengan orang kampung penduduk Pulau Rabapu, maka telah sampai kepada pengetahuan dua beradik Sumbu Badong dengan Sumbu Banong  bahawa Maharaja Sibagadung iaitu pemerintah Pulau Rabapu sedang mengadakan jamuan keraian pesta cukup lengkap dengan permainan dua belas basa, dua belas ragam. Gong, Gendang, Tetawak, Canang, Kelenang dan sebagainya. Jamuan meraikan kemenangan Bota Sang Kerit mengharumkan nama Pulau Rabapu dalam pertandingan ubi kayu. Penyertaan dari anak-anak maharaja bota, raksasa, pari, mambang, sura jenawa.

 Amba pintah tanjung, memendekkan rantau…

 Kedua beradik Sumbu Badong kelawanan Sumbu Banong mendapat izin Mahraja Sibagadung untuk bawa balik Bota Sang kerit ke istana Mahraja Seri Rama dan berjumpa dengan Menteri Perbuanam.

 Di istana Maharaja Seri Rama, maka bertanyalah Wak Long:

Wak Long:

“Wahai Bota Sang Kerit.. Amba telah dapat berita. Dalam berita itu menyatakan bahawa ubi kayu ajaib tuan amba adalah amat bisa.

 Acu royak kabar bilang bicara, amba nak buwi sah lirah berita hak sampai kepadakan amba ini? Buleh amba buat perkabaran pada tuanku Maharaja Seri Rama bagi nak pulih Perbuanam hok dok selak pengsan.. tak sedar begapa.. akibat paluan gada Bota Petala Indera..maha jahat lagi maling celaka. “ 

 Sudah jadi sifat bota.. baru ada sedikit kelebihan .. bongkak sombongnya tidak berkira.. Maklum sahaja baru dinobat menjadi johan seluruh penjuru alam empat tapang..

 Bota Sang Kerit:

Hahahahahahaha..Hei Mu Wak Long.. Auwk aloh laaa heh… Aku dok gamak ko gasan bukan main.. Gah indah peri perkabaran … tengok balik hadapan.. hidung tak ubah serupa itik sudu air..  tengok kot belakang tak ubah serupa busut ada jambol..

Benda hak besar kuman wat cerita besar bukit. Benda senang itupun tidak buleh pelesai. Ilmu ubi hok aku ada ni ilmu tidak ada tolok bandingan… Usahkan kata akibat Gada Bota Petala Indera yang jahat …. Nak menjadikan kebal kulit besi urat tembaga pun bulih.”

 Wak Long:

Aduh. Sombong bongkak tidak terkira mu ni dih? Baiklah aku nak uji dan sudikan kepada ilmu mu. Jika benar serupo hak mu kata aku nak anjur pertandingan kuat ubi kayu berlawan dengan dengan ilmu orang di peraksisiran sahaja. Jika mu menang aku lucut segala jawatan hok ada padakan diri aku. Kalu mu kalah… aku nak mu lucut segala ilmu hok mu ada. Lepas pada itu…Mu kena mengaku mu ini sekodar bucu hok dok tepi wakah sahaja.. dan tidak buleh menyohor atah ilmu hok mu ada.. .”

 Bota Sang Kerit:

Aduh.. Tak padan dengan kecil.. Hudohnya tuan bukan main… tengok kepada jari pun tak cukup sepuluh..hahahahhah sudahlah  jambul sejeput.. Bekecek cukup banyak.. Baiklah Wak Long. Aku setuju. Takdok gapo aku nak mitak kalu setakat bertewas dengan oghe serupa mung tuh.”

Berita pertandingan Wak Long dengan Bota Sang Kerit telah sampai ke pengetahuan Orang Tua Pak Dogol. Pada masa itu Pak Dogol sedang bertapa di Batu Putih Berlumut Hijau. Pada masa yang sama titah sampai dari Maharaja Seri Rama melalui Hanuman Kera Putih menyuruh Pak Dogol membantu Wak Long dalam pertandingan tersebut.

 Pak Dogol:

Bejadi Khija Wak Long nih. Hak inilah yang aku selalu bimbang. Sebabkan Pulut Santan Binasa. Sebabkan Mulut Tubuh Binasa. Ikut hati…. aku tidak layak nak masuk campur urusan orang-orang istana. Maklum sahajalah aku ni oghe tua busuk hanyir, ibaratkan daun kayu sehelai di tepi jalan, hampas tebu di bawah wakaf semata-mata..

 Tapi gak mengenangkan titah raja. Kita rakyat ini tidak buleh nak tolak..kalu kan tolak aib sangatlah kepada cempedak sang prabu jaya…

 Beginilah.. nak lawan ilmu Bota Sang Kerit ini tidak buleh dengan sewenang-wenang… Kecik burung .. besar pun burung.. Kecik pun  buleh terbang.. besar pun buleh terbang..  tadak guna nak ajar buaya pandai berenang..

 Tapi tak perlu Nik nak gundah gulana.. Baik disini patik nak mitak tulong tuanku Nik Hanuman….tulonglah  Nik gi cari Penawar Putih Medang Sila, Air Manik Astagina Merta Jiwa.

 Adapon patik nak berkabar bilang kepada Nik.. Penawar ini tidak gah tidak hebat di rupa.. tapi khasiatnya amat tinggi.. biarlah Bota Sang Kerit buat pekerjaan dia dahulu.. .baru lah Nik amik penawar sat nih…raut gilah ke muka, seluruh tubuh  badan Perbuanam.. tepat kesan katak godam Bota Petala Indera.

 Kalu dengan izin Yang Maha Kuasa .. akan pulang pulih .. Perbuanam hak dok tengah selak pengsan tok sedar begapa sat  nih…”

 Hanuman Kera Putih:

 Baiklah Pak Dogol… amba gi la nih.”

 Amba pitah tanjung..  mengeratkan rantau.. rantau yang jauh amba perdekatkan..

Maka, hari pertandingan antara Wak Long dengan Bota Sang Kerit tibalah pada masanya..

Pada hari pertandingan, bertempat di balairong seri balai persiban agung.. di hadapan Maharaja Seri Rama .. Raja Bersedang Rakna.. bermulalah giliran Bota Sang Kerit.

 Bota Sang Kerit:

Hahaha.. Huk Alah lah.. air semakuk nak lawe ubi hikmat.. ubi ajaib. Lekeh benar nk royak wih.. Ilmu aku Bota Sang Kerit.. tak hampuh ke mari .. tapi takpo.. aku nak ajar jugak rakyat Seri Rama hari ini.. biar dia reti hilir ka hulu ilmu hok aku ada….”

 Maka, Bota Sang Kerit, melopat kiri menginjal ke kanan.. bertepuk 3 kali .. wat tubik sebutir ubi kayu warna emas….. Nak sua ubi kayu itu ke mulut Perbuanam hok dok tengah selak pengsan akibat kena katak godam gada Bota Petala Indera.

 Tidak ada apa-apa berlaku.

 Bota Sang Kerit Ulang lagi….

 Tiga Kali diulang maka masih tidak ada apa-apa lagi.

 Maka Sang Kerit pun berhempas pulas.. habih usaha.. habih daya.. tapi Perbuanam tidak jugak pulang pulih seperti asal sedia kala .. asal dulu tatkala mula..

 Malu Bota bukan alang kepalang.. Pucat lesi tidak terkata apa.. tapi sombongnya tidak turun walau sekelumit..

 [Bersambung]